دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

[ad_1]

فرارو- دریاچه کیوو کیوو این دریاچه که بین رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو در قاره آفریقا قرار دارد، دریاچه ای زیبا با پوشش گیاهی جذاب است که آن را تبدیل به بهشتی برای گردشگران کرده است، اما این دریاچه عنوان شگفت انگیز «قاتل» را دارد و دلیل آن بسیار جالب است. در اعماق دریاچه منابع عظیم گاز متان و دی اکسید کربن وجود دارد و در کنار آن یک آتشفشان فعال وجود دارد که هر لحظه می تواند باعث انفجار این حجم بزرگ آبی شود. انفجار چنین مخزنی می تواند بیش از ده ها بمب اتمی را منفجر کند و جان میلیون ها نفر را به خطر بیندازد.

به گزارش فراار، می گذشته، یک آتشفشان کوهستانی نیراگونگو در نزدیکی دریاچه فوران قابل توجهی رخ داد که مهندسان و کارکنان نیروگاه شناور دریاچه کیوو را به وحشت انداخت. اما این گدازه های آتشفشان نبود که آنها را می ترساند، بلکه غلظت بسیار زیاد گازهای بالقوه انفجاری در دریاچه بود. این افراد کارمندان شرکت هستند سر تکان دهید گازها از کف دریاچه برای تولید برق استخراج می شوند.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

فرانسوا دارشامبو، مدیر محیط زیست در KivuWatt می گوید. هزاران سال فعالیت آتشفشانی منجر به انحلال تجمع متان و دی اکسید کربن در اعماق دریاچه کیوو شده است. این مقدار آنقدر زیاد است که اگر در موارد نادر آزاد شود، تصور اثر مخرب آن غیرممکن است. او اضافه کرد؛ اگر یک فوران به اصطلاح آهک رخ دهد، باعث انفجار عظیم گاز از اعماق آب به سطح می شود که منجر به امواج بزرگ و ابرهای گاز سمی می شود که زندگی میلیون ها نفر را تهدید می کند. یک لیمانولوژیست یا کارشناس آب شیرین به خبرگزاری فرانسه گفت: «این چیزی است که ما به آن قاتل دریاچه می گوییم.

تنها سه دریاچه از این دست در جهان وجود دارد، به جز کیوو، نیوس و مونون در شمال غربی کامرون. دو مورد آخر فوران limnnik در دهه 1980 رخ داد، زمانی که یک فاجعه بزرگ در Lake News بیش از 1700 نفر را به دلیل انتشار کربن سمی خفه کرد. اما بلایایی در مناطق روستایی رخ داده است، در حالی که، به گفته دارچمبو، حدود 2 میلیون نفر در معرض خطر یک فاجعه مشابه در دریاچه کیوو هستند. هم در رواندا و هم در جمهوری دموکراتیک کنگو، بسیاری در ترس از پتانسیل مضر دریاچه زندگی می کنند، و داستان های زیادی از ناپدید شدن شناگران پس از خفه شدن یا غرق شدن در آب وجود دارد.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

با این حال KivuWat معتقد است که دریاچه علاوه بر این خطرات می تواند حیات بخش نیز باشد. استخراج منابع عظیم گازی از اعماق این دریاچه که البته اولین نمونه از این دست است، می تواند منبع عظیم انرژی ارزان قیمت را برای ساکنان این کشورها فراهم کند. برای رسیدن به سکوی منحصربه‌فرد کیویوات، انبوهی از لوله‌ها و شناورهایی وجود دارد که ارتفاع یک ساختمان بلند را در بخش رواندای کیوات لنگر انداخته است. مرکز با صدایی کر کننده، آب اشباع شده با دی اکسید کربن و متان را از حدود 350 متر (1150 فوت) بالا می برد.

با افزایش گازها و تغییر فشار، آب و گاز از هم جدا می شوند. پریشام نوندا، مدیر KivuWatt، که این پروژه را چیزی بین نیروگاه حرارتی و انرژی تجدیدپذیر توصیف کرد، گفت: “این مانند باز کردن یک بطری نوشابه است.” متان استخراج شده از طریق لوله ها به تاسیسات دوم در سواحل رواندا فرستاده می شود تا گاز را به برق تبدیل کند. دی اکسید کربن نیز در عمق مناسب به داخل دریاچه پمپ می شود تا تعادل بین دو گاز به هم نخورد. این شرکت می گوید امیدوار است که متان را در طول زمان حذف کند تا فشار در دریاچه کاهش یابد و احتمالاً خطر فوران لیمنیک کاهش یابد.

دریاچه های مرگبارتر از ده ها بمب اتمی در آفریقا!

با این حال، ترس از وقوع چنین فاجعه ای زمانی به وجود آمد که آتشفشان نیراگونگا، یک آتشفشان فعال در شمال کیوو در جمهوری دموکراتیک کنگو، در اوایل سال 2021 جان گرفت. جریانی از گدازه جان 32 نفر را گرفت و صدها خانه را ویران کرد، اما مشکل اصلی زمین لرزه ای بود که روی داد و موج دوم گدازه را به عمق دریاچه فرستاد. با افزایش زلزله، کارکنان KivuWatt احساس وحشت کردند و هیچ کس نمی دانست چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.

یکی از گزینه ها تعطیلی موقت نیروگاه بود، اما تعطیلی آن عواقب جدی برای رواندا خواهد داشت، زیرا این شرکت حدود 30 درصد از برق مصرفی سالانه خود را در این کشور آفریقای شرقی تامین می کند. شرکت آمریکایی ContourGlobal که مالک KivuWatt است، سرمایه گذاری در تولید گاز و تولید برق از دریاچه KivuWatt را آغاز کرده و قول داده است که ظرفیت برق و تولید خود را چهار برابر کند. مارتین اشمیت، محقق موسسه تحقیقات آب و محیط زیست سوئیس، می گوید: «زمان تخلیه این ذخایر عظیم گاز به میزان تولید بستگی دارد. با این حال، حتی با وعده استخراج چهار برابری، قرن ها طول می کشد تا متان به طور کامل از دریاچه تخلیه شود، بنابراین خطر بزرگ این دریاچه قاتل تا سال ها باقی خواهد ماند.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی فرارو

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

سایت نات کوین: راهنمای کامل برای این فناوری بلاک‌چین
چیستی خرید پلی استیشن پلاس اکسترا؟
معرفی سئو گروه تلگرام @SEOPREM
چگونه می‌توان نات کوین را نقد کرد؟
مقدمه ای بر شرط بندی انفجار
سایت dancebet: فرصتی برای عشاق رقص
تماس با ما